Het einde van Vroom & Dreesmann

Curatoren verdelen de boedel van V&D.  Maar het zittende management heeft jarenlang de kans gehad om dit te voorkomen. Aandeelhouders hebben er voor gekozen om duurbetaalde en doorgewinterde retail directies zonder vernieuwende visie de keten te laten redden. Die hebben voor een uitstekende vergoeding maanden in tijd en miljoenen in geld verspeeld en hebben verzuimd in te grijpen in de formule, en het merk te vernieuwen. En passant hebben ze veel niet betrokken interim krachten voor royale tarieven binnen gehaald om mee te denken, zonder enig resultaat. Er zijn dus best wel wat mensen beter geworden van de val van V&D. Ze probeerden vooral de oude winkelformule in de lucht te houden, maar die winkel was terminaal ziek. Niemand kwam met vernieuwende plannen. Er is slechts gekeken naar het saneren van de lopende bedrijfsvoering. De behoefte van de V&D klant is nauwelijks onderwerp van gesprek geweest. Het ging vooral over afvloeien van personeel, over het heronderhandelen van inkoopcondities en over het aanpassen van huurcontracten. Terwijl het échte probleem traffic en conversie was en er géén competitief antwoord was op snel opkomende online concurrenten. Als het kapitaal zich dan vervolgens terecht terug trekt (omdat échte resultaten achterwege blijven) is het snel voorbij. Dat hebben we nu al vaak genoeg gezien bij andere ketens. Gezien het gebrek aan daadkracht en visie van old school retail directies, sluit ik ook niet uit dat er andere ketens gaan volgen. Veel capabele directies uit de jaren 90 overzien hun échte problematiek niet, omdat ze niet omnichannel denken. Ze blijven in “winkels” en “assortiment” denken in plaats van “klanten”,”customer journeys”,”loyaliteit” en “bestelgemak”. Een A1 lokatie is nog maar één van de vele aspecten die een merk sterk maken. En vaak gaat de focus niet verder dan die locaties. Klanten  koppelen hun trouw aan een merk inmiddels wel aan die dimensies. Ze willen 24/7 bediend worden door hun merken en leveranciers.

Er wordt door fysieke retailers simpelweg niet voldoende geïnvesteerd in die nieuwe kanalen en er wordt niet voldoende vernieuwd in de bestaande propositie. De markt klotst zo hard weg naar wendbare online aanbieders die zich alleen hoeven te focussen op hun online channels. Dat scheelt een winkelketen. Als bestaande retailformules hier niet héél hard op gaan acteren, eindigen zij precies waar V&D op is vast gelopen.

Curatoren maken het dan uiteindelijk ook voor hen graag af. Maar zij zijn niet de oorzaak. Die zit in de  verouderde propositie van de retailers zelf. Om af te sluiten met een pitch, ik kom graag sparren met wie wil. Het zou eeuwig zonde zijn als er nog meer merken uit het straatbeeld verdwijnen. Maar het moet wel écht anders. Winkeltje spelen is de oplossing niet meer. Hoe vervelend dat ook klinkt.